Växjöbostäder

Idag släpps Växjöbostäders årsredovisning 2016

Idag den 24 april håller Växjöbostäder sin årsstämma. I samband med årsstämman släpps Växjöbostäders årsredovisning här på hemsidan.

Vad har hänt under 2016?
- År 2016 har varit ett spännande och innehållsrikt år på Växjöbostäder. Under hösten antogs vår vision och affärsidé. Vi siktar på att bli Sverige bästa hyresvärd, säger VD Maria Säterdal.

Under 2016 har Växjöbostäder färdigställt 211 hyresrätter, varav 73 studentlägenheter (112 kontrakt) på Campus, 87 lägenheter på Öster och 12 lägenheter på Teleborg. I kvarteret Alabastern i Araby har totalrenoveringen av 90 lägenheter slutförts. Nu pågår totalrenoveringen av resterande 211 lägenheterna i kvarteret.

Vidare har Växjöbostäder fortsatt att underhålla och förbättra bostäderna. Bland annat har det genomförts ett antal fönsterbyten och renoveringar av tak. Vidare har vitvaror bytts ut, driftoptimeringar genomförts, uppgraderingar i tvättstugor och byten av styrutrustningar, vilket medfört energibesparingar.

Under 2016 sålde Växjöbostäder 1 970 lägenheter. 47 lägenheter såldes till bostadsrättsföreningen Strandsnäckan 2 i Växjö. 885 lägenheter på Norr och Araby
såldes till Victoria Park. 1 038 lägenheter på Teleborg och Campus såldes till Heimstaden.

Utmaningar framåt
Växjö växer och trycket på bostäder är därför högt. Växjöbostäder har fått ett utökat uppdrag att bygga fler bostäder under de kommande åren. Just nu pågår produktion av ca 430 bostäder. 54 lägenheter i kv. Pilgrimen 2 (Södra stationsområdet), 39 lägenheter och en vårdcentral i kv. Skärvet (Söder), 248 studentbostäder i kv. Docenten (Campus), 79 lägenheter i kv. Arken (Öster) samt ett boende med särskild service i Högstorp med 10 lägenheter. Under 2017–2018 kommer Växjöbostäder att färdigställa 480 bostäder.

– Under 2017 fortsätter vi vårt arbete med att skapa attraktiva boendemöjligheter där människor trivs och känner sig trygga. Vi har siktet inställt på att bli Sveriges bästa hyresvärd, säger VD Maria Säterdal.

Läs hela årsredovisningen här

Automat:ee